Un mercat únic més senzill perquè les empreses triïn Europa

Descarregar Pdf

La Comissió Europea ha presentat avui una Estratègia per al Mercat Únic amb l’objectiu de crear un mercat interior europeu més senzill, més fluid i més fort. L’Estratègia estableix mesures contundents per reduir els obstacles actuals que frenen el comerç i les inversions dins de la UE, per ajudar les pimes a operar i ampliar la seva activitat, i per descarregar les empreses gràcies a l’impuls de la digitalització. L’Estratègia demana als estats membres que també s’impliquin a fer que el mercat de la UE sigui la millor opció per a les empreses, els treballadors i els consumidors.

En el món actual, marcat per la volatilitat econòmica i les tensions comercials, el mercat de la UE és el primer motor de la nostra competitivitat. Des que es va constituir, el mercat de la UE ha fet créixer el PIB de la Unió almenys un 3-4 % i ha creat 3,6 milions de llocs de treball. Continuar la materialització del mercat únic permetria doblar els beneficis que ja s’han assolit.

L’Estratègia per al mercat únic se centra en diverses prioritats:

Eliminar les barreres: per bé que reconeix la necessitat de treballar en l’eliminació de tots els obstacles, l’estratègia se centra a suprimir els deu que són més perjudicials segons les empreses, els «terribles deu»: la complexitat per crear i operar empreses; una normativa europea complexa; poca implicació dels estats membres; el reconeixement limitat de les qualificacions professionals; la manca de normes comunes; la fragmentació de les normes sobre embalatges; la manca de conformitat del producte; la regulació restrictiva i divergent dels serveis a nivell nacional; les normes feixugues per al desplaçament de treballadors en sectors de baix risc; les restriccions territorials injustificades al subministrament que fan apujar els preus per als consumidors.

Aquestes són les barreres que posen més traves a la lliure circulació de béns i serveis i dificulten que les empreses i els ciutadans pugin treure tot el suc del mercat únic europeu. S’han definit a partir d’àmplies consultes amb les parts interessades. Eliminar-les millorarà la lliure circulació de productes segurs, facilitarà la prestació transfronterera de serveis i simplificarà la creació i operació d’empreses arreu de la UE.

Infondre un nou dinamisme al sector europeu dels serveis: els serveis són el sector que té més pes en l’economia europea, però la prestació a nivell transfronterer està estancada. L’estratègia se centra en serveis específics i proposa:

  • presentar una Llei dels serveis de la construcció i una nova Llei de serveis de paqueteria per modernitzar les normes tant en el sector de la construcció com en els serveis postals i de paqueteria;
  • facilitar els serveis relacionats amb la indústria, com ara els d’instal·lació, manteniment i reparació;
  • donar suport als estats membres a l’hora d’eliminar normes innecessàries de serveis empresarials regulats.

Totes aquestes mesures complementaran les iniciatives que s’estan executant en els sectors de l’energia, les telecomunicacions, el transport i els serveis financers.

Donar suport al desenvolupament i el creixement de les pimes: per ajudar les pimes a aprofitar al màxim les oportunitats d’expansió del mercat únic, la Comissió ha introduït una nova definició de petites empreses de capitalització mitjana, i estén a aquesta mena d’empreses alguns dels beneficis concedits a les pimes. L’Estratègia proposa un «DNI pime», una eina en línia que ofereix una manera senzilla d’acreditar la condició de pime. A més, la xarxa de representants per a les pimes promourà mesures que fomentin i facilitin l’activitat de les pimes en el comerç transfronterer. Aquestes noves iniciatives s’han publicat juntament amb l’últim Informe anual sobre les pimes europees, que destaca el creixement previst del valor afegit i l’ocupació de les pimes.

Simplificar la normativa actual i fer de la digitalització la norma: en el marc del compromís de la Comissió per reduir la càrrega normativa i administrativa per a les empreses, avui la Comissió també ha publicat un quart paquet òmnibus de simplificació per a les empreses. Les mesures redueixen en 400 milions d’euros els costos administratius anuals de les empreses. Entre d’altres coses, les empreses podran presentar documents telemàticament per complir les obligacions que imposa determinada legislació harmonitzada de la UE sobre productes, així com facilitar les instruccions de productes en format digital en lloc d’en paper.

Fer que tothom es faci seu el mercat únic: perquè els beneficis del mercat únic siguin més tangibles, és important que els estats membres s’hi impliquin més políticament. Amb aquest propòsit, els estats membres han de nomenar un representant d’alt nivell del mercat únic («Sherpa») per supervisar l’aplicació de les normes del mercat únic de la UE. També s’anima els estats membres a avaluar la proporcionalitat de les mesures nacionals que preparin a fi d’evitar els obstacles al mercat únic.

Podeu consultar el comunicat de premsa complet aquí (Comissió Europea)