No més segregació escolar ni xenofòbia als mitjans

• Fi dels ajuts públics als mitjans de comunicació que promoguin la incitació a l’odi i la xenofòbia
  • Revisió dels currículums escolars per combatre estereotips discriminatoris
  • Els estats membres han d’imposar sancions eficaces per frenar el racisme a l’esport

El Parlament demana utilitzar la política cultural, de mitjans, educativa i esportiva per combatre el racisme estructural i impulsar els valors europeus de tolerància i inclusió.

En una resolució aprovada dimarts amb 495 vots a favor, 109 en contra i 92 abstencions, els eurodiputats denuncien la retòrica racista d’alguns mitjans de comunicació que estigmatitzen les comunitats racialitzades i les deshumanitzen, per exemple, culpant els migrants de diversos problemes econòmics i socials i oferint una cobertura desproporcionada als delictes comesos per migrants.

Demanen als estats membres mesures efectives per prevenir la difusió d’aquestes retòriques estigmatitzants, discursos d’odi, relats falsos i representacions negatives de grups ètnics o racials i insten la Comissió i els països a suspendre el finançament públic d'aquells mitjans de comunicació que, segons els reguladors competents, incorrin en incitació a l’odi i xenofòbia.

Revisió de currículums, fi de la segregació escolar i devolució d’obres d’art

La resolució anima els països a lluitar contra els prejudicis als llibres escolars i altres eines didàctiques, així com a les pel·lícules i programes de notícies infantils i juvenils. Els eurodiputats volen revisar els plans d’estudi, posant èmfasi en l’erradicació d’estereotips i en la incorporació de les minories i la seva contribució al patrimoni europeu. També reclamen inclusió d’autors, historiadors, científics, artistes i altres figures de diferents orígens racials i ètnics al currículum escolar.

El Parlament insisteix que cal acabar amb la segregació racial i ètnica que encara s’aplica a alguns estats membres. També demana garantir igualtat d’accés a llocs docents per a persones de grups minoritaris racials i ètnics.

Així mateix, els professors han de comptar amb la formació adequada per afavorir la inclusió i la tolerància i lluitar contra tot tipus de discriminació. Els països han d’oferir programes d’aprenentatge a funcionaris i cossos de seguretat per acabar amb els comportaments xenòfobs, afegeixen els eurodiputats.

El Parlament dona suport a la necessitat de retornar les obres i els objectes culturals als seus llocs d’origen i proposa l’establiment de programes coherents de devolució d’obres i objectes culturals als països d’origen o altres institucions culturals adequades designades per l’estat d’origen. La Comissió hauria de facilitar el diàleg en aquest àmbit.

«Tolerància zero» amb el racisme a l’esport

Els eurodiputats reclamen «tolerància zero» amb el racisme, la incitació a l’odi i la violència a l’esport i insten la Comissió, els estats membres i les federacions esportives a adoptar sancions i mesures eficaces per a donar suport a les víctimes, així com mesures per protegir de les represàlies els atletes que denuncien racisme o defensen la diversitat. Finalment, demanen a la Comissió que elabori orientacions per a combatre el racisme a l’esport a escala local, regional, nacional i europea, i per a fomentar la inclusió i el respecte.

Nota de premsa. Parlament Europeu