WhatsApp es compromet a ser més transparent amb els usuaris de la UE

Descarregar Pdf

Arran del diàleg amb les autoritats europees de protecció dels consumidors i la Comissió Europea (la xarxa CPC), WhatsApp s’ha compromès a ser més transparent pel que fa als canvis en les seves condicions de servei. A més, l’empresa farà que als usuaris els resulti més fàcil rebutjar actualitzacions si no hi estan d’acord, i indicarà clarament si aquest refús suposa que l’usuari ja no podrà fer servir els serveis de WhatsApp. WhatsApp també ha confirmat que les dades personals dels usuaris no es compartiran amb tercers ni amb altres empreses de Meta —inclosa Facebook— amb finalitats publicitàries. El diàleg s’ha desenvolupat sota la coordinació de l’Agència Sueca de Consum i la Comissió Irlandesa de la Competència i la Defensa dels Consumidors, i ha estat facilitat per la Comissió.

El comissari de Justícia, Didier Reynders, ha declarat: «Em congratulo del compromís de WhatsApp de canviar les seves pràctiques per donar compliment a les normes de la UE, informant activament els usuaris dels canvis en els contractes i respectant-ne la tria en lloc de tornar-los-ho a demanar cada vegada que obrin l’aplicació. Els consumidors tenen dret a entendre a què consenten i què suposa exactament aquesta tria, de manera que puguin decidir si volen continuar fent servir la plataforma

La xarxa CPC va enviar una carta a WhatsApp el gener del 2022 arran d’una alerta per part de l’Organització Europea de Consumidors (BEUC) i vuit de les associacions que en formen part de presumptes pràctiques deslleials en el marc de les actualitzacions de les condicions de servei i la política de privacitat de WhatsApp. El juny del 2022 la xarxa CPC va enviar una segona carta a WhatsApp reiterant la petició que cal informar clarament els consumidors sobre el model de negoci de WhatsApp i, en particular, sobre si WhatsApp obté ingressos de polítiques comercials relacionades amb les dades personals dels usuaris. Com a conseqüència de les converses entre la xarxa CPC, la Comissió i WhatsApp, l’empresa ha confirmat que no comparteix les dades personals dels usuaris per a finalitats publicitàries.

Resum dels compromisos

En tota actualització futura de la seva política, WhatsApp:

  • explicarà quins canvis té previst d’introduir en els contractes dels usuaris i com podrien afectar els drets d’aquests;
  • inclourà la possibilitat de rebutjar les noves condicions de servei de forma tan destacada com la possibilitat d’acceptar-les;
  • vetllarà perquè es pugui desestimar les notificacions que informen sobre l’actualització o bé retardar la revisió de l’actualització, respectarà la tria dels usuaris i s’abstindrà d’enviar notificacions recurrents.

Consulteu el comunicat de premsa complet aquí (Comissió Europea)