Una nova manera de combatre les afirmacions i notícies falses

Descarregar Pdf

Una nova investigació ha establert un mètode diferent per ajudar les persones a afrontar la informació errònia i la desinformació en línia.

La informació errònia es propaga per Internet més ràpid del que es pot dir... desinformació. El panorama digital actual està ple d’històries enganyoses i mitges veritats. Les mentides viatgen molt més ràpid que els fets.

«La informació errònia és una amenaça per a la societat i el funcionament de les democràcies arreu del món», adverteixen els autors de la investigació publicada a la revista «Nature Communications». «Està demostrat que ha influït en una gran varietat de qüestions crítiques, com l’acceptació de les vacunes, el suport a la mitigació del canvi climàtic d’origen humà i els processos electorals. A més, la informació errònia també s’ha relacionat amb la violència al món real, com la violència col·lectiva a l’Índia i la crema d’instal·lacions 5G».

Però el més preocupant és que la majoria de les persones no sap com afrontar de manera eficaç la informació errònia. Així que, com combatre-la?

Vacuna de reforç per al virus de la informació errònia

Un equip d’investigadors dirigit per la Universitat d’Oxford (Regne Unit) va desenvolupar la «vacuna de reforç psicològic»: una tècnica de memòria específica per protegir-nos o evitar que ens enganyin.

«La nostra recerca demostra que, igual que les vacunes de reforç convencionals milloren la immunitat, les vacunes de reforç psicològic poden millorar la resistència de les persones a la informació errònia amb el temps», va manifestar l’investigador principal, Rakoen Maertens, del Departament de Psicologia Experimental, en una nota de premsa. «Mitjançant la integració de tècniques de reforç de la memòria en l’educació pública i en els programes d’alfabetització digital, podem ajudar les persones a retenir aquestes habilitats crítiques durant molt més temps».

Els investigadors van dur a terme cinc experiments a gran escala, en què es van provar tres tipus diferents d’intervenció en més d’onze mil participants. Es van utilitzar consells basats en textos, vídeos i jocs interactius per entrenar els participants a reconèixer continguts manipulatius.

Per a la intervenció basada en textos, els voluntaris de l’estudi van llegir un missatge que explicava tècniques habituals de comunicació d’informació errònia i desinformació. En la segona intervenció, van veure videoclips sobre com s’utilitza la retòrica manipuladora emocional per enganyar. En la tercera, els participants van jugar a Bad News, un joc de navegador gratuït en línia. Van assumir el paper de productor de notícies falses per esbrinar com i per què s’utilitzen els mètodes habituals de desinformació.

Totes les intervencions van posar l’accent en tàctiques habituals de comunicació d’informació errònia i desinformació, com l’ús d’un llenguatge emocional per modelar les opinions o l’ús d’una lògica confusa perquè les afirmacions falses semblin persuasives.

Més informació: CORDIS