Publicar en accés obert: acords transformatius per a la transició cap a l’accés obert

El 2021, la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i les biblioteques universitàries van començar a negociar acords transformatius amb fiferents editorials de referencia. La Universitat de Lleida es va adherir als acords i a data actual disposem d'acords transformatius amb: ACM Digital Library, American Chemica Society (ACS), Elsevier (ScienceDirect), Emerald, IEEE Xplore, Royal Society of Chemistry (RSC), SpringerNature i Wiley.

Els acords transformatius són contractes que permeten  publicar en accés obert immediat els articles publicats pels autors quan aquests són membres de la institució que subscriu l'acord sense pagar una APC (Article Processing Charges).

El propòsit principal dels nous models de contracte és impulsar la ciencia oberta. Es conceben com un punt de partida per aconseguir que la publicació acadèmica en obert sigui gratuïta i per defecte.

En aquesta biblioguia  trobareu les editorials amb les quals s'ha signat un acord i les condicions de cada un dels acords. També hi consten altres editorials que ofereixen descomptes o bons per publicar.

Per qualsevol dubte o incidència us podeu adreçar a: repositori@udl.cat