Noves regles de la UE per fomentar la reparació de productes defectuosos
Descarregar PdfAhir va entrar en vigor una nova directiva de la UE per promoure la reparació de béns. Les noves regles fomenten un consum més sostenible, ja que faciliten la reparació de productes defectuosos i animen els consumidors a reparar els productes defectuosos en lloc de substituir-los. La Directiva beneficiarà els consumidors en evitar els costos de compra de nous productes i reduir els residus, l'ús de recursos i les emissions de gasos defecte hivernacle. Els Estats membres tenen ara fins al 31 de juliol del 2026 per transposar la Directiva a l'ordenament jurídic nacional.
Didier Reynders, comissari de Justícia, ha declarat: «Amb el Pacte Verd Europeu ens vam proposar de fer d'Europa el primer continent climàticament neutre del món. Les noves regles permetran que la reparació sigui una realitat i ja no se circumscrigui únicament a la durada del període de garantia legal. Això també contribuirà al desenvolupament del conjunt de l'ecosistema de la reparació, la reutilització i el recondicionament.»
En virtut de la nova norma, els fabricants de determinats productes, com ara refrigeradors o telèfons intel·ligents, estan obligats a oferir als consumidors serveis de reparació amb preus i terminis raonables. Per tal de reforçar el mercat europeu de la reparació, les noves normes exigeixen que aquests fabricants ofereixin peces de recanvi a un preu raonable i els prohibeixen negar-se a reparar o participar en pràctiques que impedeixin la reparació. Perquè els consumidors disposin de solucions de reparació atractives, es crearà una plataforma europea de reparació que els ajudarà a trobar fàcilment reparadors. La Directiva també atorga als consumidors un nou dret a una pròrroga d'un any de la garantia legal si opten per reparar un producte defectuós en lloc de canviar-lo per un de nou.
Font: Representació a Espanya de la Comissió Europea