Les competències digitals requereixen la mateixa prioritat a l’escola

Descarregar Pdf
competencias digitales
Foto de rutmiit a Unsplash

Nou de cada deu europeus inclourien les competències digitals en l’educació a tots els nivells, segons una nova enquesta de l’Eurobaròmetre publicada l’11 de desembre passat. L’enquesta «Necessitats futures en educació digital» recull les opinions de la ciutadania sobre la importància de les competències digitals en l’educació, inclosos el paper del professorat, la integració de la intel·ligència artificial (IA) i els beneficis i reptes de la tecnologia en l’ensenyament i l’aprenentatge.

La ciutadania de la UE està àmpliament d’acord (92%) que les escoles tenen un paper essencial a l’hora d’ensenyar com afrontar els possibles efectes negatius de les tecnologies digitals en la salut mental i el benestar. A més, el 78% dels europeus considera que les competències digitals han de rebre la mateixa atenció a l’escola que la lectura, les matemàtiques i les ciències. El 80% està d’acord que l’alfabetització digital ajuda a protegir-se contra la desinformació i la informació enganyosa en línia. Una gran majoria (89%) creu que tot el professorat ha d’estar dotat de les habilitats necessàries per ensenyar l’alumnat a distingir la realitat de la ficció en línia i a navegar per les complexitats de la informació digital.

Tot i que les persones enquestades es mostren majoritàriament a favor de la prohibició dels telèfons intel·ligents a les escoles (69%), hi ha un ampli consens (87%) a favor de promoure les tecnologies digitals específicament dissenyades per a l’aprenentatge als centres educatius. Al mateix temps, més de la meitat (54%) reconeix que la IA comporta tant beneficis com reptes per a l’ensenyament i l’aprenentatge i demana que se’n continuï fent una avaluació.

La ciutadania considera que la UE té un paper important en l’establiment de normes per a l’ús de les tecnologies digitals en l’educació, per exemple pel que fa a la protecció de dades o a la IA (49%).

L’enquesta Flash de l’Eurobaròmetre es va dur a terme en línia als 27 països de la UE entre el 7 i el 14 de maig de 2025. Es basa en les respostes de 25.781 europeus.

Pròxims passos

L’enquesta de l’Eurobaròmetre contribuirà a orientar els esforços de la Comissió Europea per reforçar l’educació digital a la UE. El 2026, com a part de la Unió de Capacitats, la Comissió adoptarà un paquet d’Educació, que inclourà un Full de ruta 2030 sobre el futur de l’educació i de les competències digitals.

Context

La UE ha fet de l’educació digital una prioritat. El Pla d’Acció sobre Educació Digital estableix una visió comuna d’una educació digital de gran qualitat, inclusiva i accessible arreu d’Europa.

En el centre d’aquests esforços hi ha iniciatives com les Directrius ètiques sobre l’ús de la IA i les dades en l’ensenyament i l’aprenentatge i les Directrius per al professorat i els educadors sobre la lluita contra la desinformació i el foment de l’alfabetització digital a través de l’educació i la formació. Aquestes eines estan dissenyades per millorar l’educació digital a les escoles europees i garantir que tothom es beneficiï d’un ús eficaç i ètic de les eines digitals.

Més informació (Comissió Europea)