L'economia de la UE podrà evitar la recessió, però continuen les dificultats

Gairebé un any després que Rússia iniciés la seva guerra d’agressió contra Ucraïna, l’economia de la UE ha començat el 2023 amb més bon peu que no s’havia previst a la tardor. La previsió intermèdia de l’hivern eleva les perspectives de creixement per a aquest any fins al 0,8 % a la UE i el 0,9 % a la zona euro. Es preveu que totes dues zones evitin per poc la recessió tècnica que s’havia anticipat per a l’inici de l’any. La previsió també redueix lleugerament les projeccions d’inflació tant per al 2023 com per al 2024.

Les perspectives milloren gràcies a una més gran resiliència

Després d’una sòlida expansió la primera meitat del 2022 el ritme de creixement es va reduir en el tercer trimestre, si bé menys del que s’havia previst. Malgrat algunes pertorbacions adverses excepcionals, l’economia de la UE va eludir la contracció que s’havia anunciat en les previsions de la tardor. S’estima que la taxa de creixement anual per al 2022 serà del 3,5 % tant a la UE com a la zona euro.

L’evolució favorable d’ençà de les previsions de la tardor ha millorat les perspectives de creixement per a aquest any. Gràcies a la diversificació continuada de les fonts de subministrament i a la forta caiguda del consum de gas, les reserves de gas presenten nivells superiors a la mitjana estacional d’altres anys, i els preus majoristes del gas s’han situat molt per sota dels preus d’abans de la guerra. A més, el mercat de treball de la UE ha continuat registrant bons resultats: la taxa d’atur s’ha mantingut en el seu mínim històric del 6,1 % fins al final del 2022. La confiança millora i les enquestes del gener indiquen que l’activitat econòmica també està en condicions d’eludir la contracció en el primer trimestre del 2023.

Malgrat tot, encara hi ha factors adversos substancials. Els consumidors i les empreses continuen patint els preus elevats de l’energia i la inflació subjacent (la inflació general sense tenir en compte l’energia ni els aliments frescos) va continuar pujant al gener, de manera que el poder adquisitiu de les famílies ha continuat minvant. Atesa la persistència de les tensions inflacionistes, es preveu que continuï l’enduriment de les condicions monetàries, cosa que perjudica l’activitat empresarial i llasta les inversions.

Les projeccions de creixement per al 2023 de les previsions intermèdies de l’hivern —del 0,8 % a la UE i el 0,9 % a la zona euro— superen en 0,5 i 0,6 punts percentuals, respectivament, les de les previsions de la tardor. La taxa de creixement per al 2024 es manté en l’1,6 % per a la UE i l’1,5 % per a la zona euro. Es calcula que a finals del període de predicció el volum de producció haurà estat gairebé un 1 % superior al que es va estimar en les previsions de la tardor.

La inflació va tocar sostre el 2022 i s’anirà moderant al llarg del període de predicció

Tres mesos seguits amb una inflació general moderada fan pensar que la inflació ja ha tocat sostre, tal com es va anticipar en les prediccions de la tardor. La inflació ha baixat després del màxim històric del 10,6 % que va assolir al mes d’octubre: l’estimació ràpida del gener la situa en el 8,5 % a la zona euro. El descens s’explica principalment per la reducció de la inflació energètica, mentre que la inflació subjacent encara descriu una trajectòria ascendent.

La previsió d’inflació s’ha revisat lleugerament a la baixa respecte de la tardor per reflectir-hi principalment l’evolució del mercat de l’energia. Les previsions d’inflació apunten a un descens des del 9,2 % del 2022 al 6,4 % el 2023 i el 2,8 % el 2024 a la UE. A la zona euro es preveu que passi del 8,4 % del 2022 al 5,6 % el 2023 i el 2,5 % el 2024.

Consulteu el comunicat de premsa complet aquí (Comissió Europea)