La Comissió crearà corredors solidaris per ajudar Ucraïna a exportar mercaderies agrícoles
Descarregar PdfDins de la resposta de la UE en solidaritat amb Ucraïna, avui la Comissió ha presentat un conjunt de mesures per ajudar Ucraïna en l’exportació dels seus productes agrícoles. Arran de la invasió d’Ucraïna i el bloqueig dels ports ucraïnesos per part de Rússia, els cereals i altres productes agrícoles d’Ucraïna ja no poden arribar a la seva destinació. La situació amenaça la seguretat alimentària mundial i hi ha una necessitat urgent d’establir rutes logístiques alternatives fent ús de tots els modes de transport pertinents.
Amb la Comunicació que presenta avui, la Comissió defineix un pla d’acció per crear «corredors solidaris» a fi de garantir que Ucraïna pugui exportar cereals, però també importar els béns que necessita, des de l’ajuda humanitària fins a pinso i fertilitzants.
La comissària de Transport, Adina Vălean, ha declarat: «Vint milions de tones de cereal han de sortir d’Ucraïna a través de la infraestructura de la UE en menys de tres mesos. És un repte immens i, per tant, és fonamental que coordinem i optimitzem les cadenes logístiques, establim noves rutes i, en la mesura que es pugui, evitem els colls d’ampolla. La nostra comunicació tracta les solucions d’emergència però també mesures a mitjà i llarg termini per millorar la connexió i la integració de les infraestructures ucraïneses amb les de la UE. Tant en les solucions a curt com a llarg termini, treballarem amb les autoritats ucraïneses i hi col·laborarem estretament, especialment els estats membres veïns, que no han escatimat esforços per ajudar al llarg d’aquesta crisi.»
Mesures urgents per resoldre els colls d’ampolla en el transport
Malgrat els esforços immediats per part de la UE i els seus estats membres per facilitar el pas de les fronteres entre Ucraïna i la UE, al cantó ucraïnès hi ha milers de vagons i camions esperant l’autorització per continuar. El temps d’espera mitjà per als vagons és actualment de 16 dies, si bé en alguns passos fronterers arriba als 30 dies. En les sitges ucraïneses encara hi ha més cereals emmagatzemats i retinguts, a punt per exportar. Entre els reptes hi ha el de la disparitat en l’ample de via: els combois ucraïnesos no són compatibles amb gran part de la xarxa ferroviària de la UE, de manera que la majoria de mercaderies s’han de transbordar a camions o vagons que s’ajustin a l’ample de via estàndard de la UE. Aquest procés requereix molt de temps i, a més, a les fronteres hi ha poques instal·lacions de transbordament.
Consulteu el comunicat de premsa complet aquí