L’Any Vallverdú a les biblioteques de la UdL

Any Josep Vallverdú

L’any 2023 s’ha commemorat el centenari de l’escriptor lleidatà Josep Vallverdú i Aixalà a través d’exposicions i activitats programades a tot el territori català.

Les biblioteques de la Universitat de Lleida, dipositàries del fons Vallverdú des de l’any 2015, s’han sumat a aquesta commemoració portant a terme diferents actuacions per a preservar i donar a conèixer el fons d’aquest escriptor.

Per una banda, s’han intensificat les tasques de catalogació del fons de la biblioteca personal de l’autor, formada per més de 5.000 monografies; s’ha inventariat la seva correspondència personal i professional; s’ha digitalitzat i dipositat al repositori de Fons Especials un total de 2.400 articles de premsa publicats als diaris La Mañana, Segre, Diari de Tarragona i revista Àncora, varis treballs acadèmics de la seva època universitària i una trentena de conferències escrites per Vallverdú.

Per altra banda, les biblioteques de la UdL han participat en propostes divulgatives de l’autor i la seva obra.

L’abril de 2023 es va inaugurar l’exposició itinerant Geografies Josep Vallverdú, produïda per la Diputació de Lleida a través l’Institut d’Estudis Ilerdencs. Aquesta exposició és una mostra de tota la seva obra en què les biblioteques de la UdL han cedit 281 llibres dels 303 que la conformen, 8 dels quals corresponen a manuscrits inèdits escrits entre els anys 1938 i 1948.

El 27 d’octubre va tenir lloc la segona jornada del Simposi Vallverdú: balanç d’una obra, organitzat per la Càtedra Màrius Torres, amb la participació de Biblioteca i Documentació, amb la ponència La correspondència: l’amic, el mestre i l’escriptor.

Actualment i fins la primavera de 2024 la Biblioteca Jaume Porta acull Vallverdú íntim, una exposició que mostra la vessant més íntima de l’autor a través de la documentació i biblioteca personal que el mateix autor va donar mitjançant conveni a la Universitat de Lleida.

La mateixa biblioteca està acabant de muntar un espai a la tercera planta que ubicarà tot el fons de literatura de la biblioteca personal de Josep Vallverdú i que portarà el seu nom.

Finalment cal destacar que l’original mecanoscrit del Rovelló, donat mitjançant conveni entre la família de Josep M. Aloy i la Universitat de Lleida l’abril de 2023, s’ha cedit temporalment al Museu d’Història de Catalunya per a formar part de l’exposició Una altra història, un suport al programa televisiu que portarà el mateix títol i que té com a finalitat presentar els 100 objectes que expliquin els últims 100 anys d’història de Catalunya.