GEOGRAFIES Josep Vallverdú

L’any 2015 Josep Vallverdú va cedir el seu fons documental a la Universitat de Lleida (UdL) a través d’un conveni de donació per tal d’integrar-lo a la biblioteca de la UdL. El fons està format per la seva biblioteca personal (més de 5.000 volums), documentació personal com quaderns, llibres de qualificacions escolars, correspondència, obra (obres juvenils no publicades, conferències i parlaments, articles i altres publicacions), a més d’objectes personals. Tota la informació relativa al fons Vallverdú es pot consultar en aquesta biblioguia.

Durant aquest any la unitat de Biblioteca i Documentació (BiD) ha intensificat els treballs en relació a aquest fons documental a través de la catalogació de la seva biblioteca personal, l’elaboració dels inventaris de la seva correspondència i articles de premsa i la digitalització i dipòsit de les conferències i parlaments de l'autor al Repositori de Fons Especials de la UdL.

L’any 2023 es commemora l’Any Josep Vallverdú, impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat a través de la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) per commemorar el centenari del naixement de l’escriptor lleidatà.

El 14 d’abril tindrà lloc la inauguració de l’exposició itinerant GEOGRAFIES Josep Vallverdú. Aquesta exposició ha estat produïda per la Diputació de Lleida a través l’Institut d’Estudis Ilerdencs, amb la Universitat de Lleida, dipositària del Fons Vallverdú, i la Biblioteca Pública de Lleida, i amb la col·laboració de la Institució de les Lletres Catalanes i l’Ajuntament de Lleida,

L’esmentada exposició, comissariada per Carme Vidal Huguet, presenta Josep Vallverdú com un home de geografies: Lleida, Sant Martí de Maldà, Barcelona, Sant Feliu de Guíxols, Balaguer, on tornarà, Puiggròs, les Borges Blanques i l’Espluga de Francolí. Cada geografia lligada a la seva vida i obra. Aquesta mostra, que és la primera que presenta tot el conjunt d’obra imprès de Josep Vallverdú, és l’aportació a l’Any que en celebra el centenari, de l’escriptor. I ho fa en itinerància (del 14 d’abril al 20 de juny): de la Biblioteca Pública de Lleida a Barcelona, al Palau Robert; de Barcelona a Girona, a la Biblioteca Carles Rahola; i, de Girona, al Tinglado 1 del Port de Tarragona.

L’exposició GEOGRAFIES Josep Vallverdú presenta, alhora, vida i obra. Una obra escrita per qui ens diu que és “escriptor per vocació” i que des de la literatura infantil i juvenil, passant pels llibres personals -en tota la seva varietat de registres, des de memòries, biografia i autobiografia, dietaris, semblances i llibres de viatges- fins a la narrativa per a adults, l’assaig, la poesia o la traducció ens ofereix més de tres-cents títols que comprenen la producció literària de l’autor entre els anys 1938 i 2023. Tres-cents tres llibres, dels quals la UdL en facilita 281 títols procedents principalment del Fons Josep Vallverdú i 56 exemplars del Fons Josep Maria Aloy. D’aquests 281 títols, 8 corresponen a obra inèdita, manuscrits de l’obra juvenil escrita entre 1938-1948.