Els eurodiputats demanen normes perquè les plataformes digitals siguin menys addictives
Descarregar PdfEls eurodiputats alerten sobre el caràcter addictiu del disseny de certs serveis digitals i demanen fomentar el disseny ètic per defecte.
La comissió de Mercat Interior i Protecció del Consumidor va aprovar dimecres, amb 38 vots a favor, cap en contra i una abstenció, un projecte d'informe que alerta de la naturalesa addictiva de certs serveis digitals, com ara els jocs en línia, les xarxes socials, els serveis de streaming i els mercats en línia, que s'aprofiten de les vulnerabilitats de les persones per captar la seva atenció i monetitzar amb les dades.
Efectes sobre la salut mental
Tot i que les xarxes socials poden afectar la societat de manera positiva (per exemple, augmentant l'eficiència, l'accessibilitat i la connectivitat), el seu disseny addictiu pot causar danys físics, psicològics i materials (pèrdua de concentració i capacitat cognitiva, esgotament, estrès, depressió, limitació de l'activitat física). Els eurodiputats estan especialment preocupats per l'impacte que l'addicció digital té en nens i adolescents, que són més vulnerables a aquests símptomes, i demanen més investigació i regulació en aquest àmbit.
Es necessiten noves normes europees
Els eurodiputats creuen que normes recents com la Llei de Serveis Digitals (DSA) i la Llei d'Intel·ligència Artificial no són suficients per regular la qüestió del disseny addictiu. Insten la Comissió a satisfer les llacunes legals existents i a presentar una nova legislació sobre el tema. Si això no s'aborda, diuen, el Parlament hauria de fer ús del dret d'iniciativa legislativa.
A més, els eurodiputats afirmen que la Comissió hauria d'examinar i prohibir les tècniques addictives nocives no contemplades a la directiva sobre pràctiques comercials deslleials (per exemple, l'scroll infinit, la reproducció automàtica per defecte i les notificacions de recepció de lectura).
Ètica des del disseny
Els eurodiputats volen que les empreses estiguin obligades a desenvolupar productes i serveis digitals ètics i justos «per disseny», sense patrons foscos, enganyosos i addictius. La Comissió hauria de proposar un «dret a no ser molestat» digital i crear una llista de bones pràctiques de disseny com ara: «pensa abans de compartir»; desactivació de notificacions per defecte; feeds cronològics; mode d'escala de grisos; advertiments o bloquejos automàtics després d'un temps d'ús prefixat (en particular per a menors); resums del temps total de pantalla. Les directrius educatives i les campanyes de sensibilització han de promoure estratègies d'autocontrol per ajudar les persones a desenvolupar comportaments en línia més segurs i hàbits saludables.
Pròxims passos
La Comissió Europea està duent a terme una avaluació per a veure si és necessari actualitzar determinades normes de protecció dels consumidors a fi de garantir un alt nivell de protecció a l'entorn digital. Els resultats s'esperen per al 2024. L'informe de pròpia iniciativa del Parlament, una vegada aprovada a la sessió plenària, s'incorporarà al control de la identitat en el curs.
Nota de premsa (Parlament Europeu)