Els ciutadans de la UE es continuen posicionant a favor d’Ucraïna i de garantir la seguretat energètica

Els europeus mostren un suport ferm a Ucraïna i a les mesures que s’han pres per ajudar aquest país arran de la invasió russa. També es mostren a favor de l’energia renovable i de reduir la dependència de l’energia russa. Malgrat la preocupació per la inflació, el suport a l’euro es manté elevat.

Segons l’última enquesta de l’Eurobaròmetre estàndard, que s’ha publicat avui —gairebé un any després de la invasió a gran escala d’Ucraïna per part de Rússia—, els europeus continuen mostrant una forta solidaritat envers Ucraïna i un ferm suport a les mesures que s’han pres per ajudar aquest país i la seva gent.

Els ciutadans de la UE també expressen un suport aclaparador a l’acceleració de la transició energètica, especialment a les inversions en energia renovable i a les mesures per reduir la dependència de la UE respecte de fonts d’energia russes.

Si bé la inflació encara és un motiu principal de preocupació per als europeus, el suport a l’euro es manté molt elevat.

Clara aprovació de la resposta de la UE davant la invasió russa d’Ucraïna

Els ciutadans de la UE continuen mostrant la seva solidaritat inequívoca amb Ucraïna. El 91 % dels enquestats estan d’acord amb el subministrament d’ajuda humanitària i el 88 % es mostren a favor que la UE aculli les persones que fugen de la guerra. L’ajuda financera a Ucraïna rep l’aprovació del 77 %, mentre que les sancions econòmiques al govern, les empreses i els ciutadans de Rússia obté el suport del 74 % de les persones enquestades. Els europeus també són àmpliament partidaris de prohibir les emissions dels mitjans públics russos (67 %) i aproven que la UE financi l’adquisició i el subministrament de material militar a Ucraïna (65 %).

Globalment, la majoria dels ciutadans europeus (56 %) continuen satisfets amb la resposta de la Unió Europea davant de la invasió russa d’Ucraïna.

El 77 % dels enquestats a la UE es mostren favorables a una política comuna de defensa i seguretat dels estats membres de la UE —la mateixa proporció que a l’estiu— mentre que el 16 % hi estan en contra. D’altra banda, el 80 % considera que la compra de material militar per part dels estats membres s’hauria de coordinar més bé i el 69 % pensa que la UE ha d’augmentar la seva capacitat de produir equipament militar.

Suport contundent a la transició energètica

Una gran majoria de ciutadans de la UE (84 %) consideren que la Unió ha de reduir la seva dependència de les fonts d’energia russes al més aviat possible. També estan d’acord massivament amb la idea que la UE ha d’impulsar la transició verda amb grans inversions en energies renovables (86 %). El 85 % de la ciutadania europea està convençuda que incrementar l’eficiència energètica dels edificis, els mitjans de transport i les mercaderies ens farà menys dependents dels productors d’energia de fora de la UE. El 82 % creu que els estats membres de la UE han de fer compres conjuntes d’energia d’altres països per tal d’obtenir preus més favorables. A més, el 81 % afirma que ha pres mesures per reduir el seu consum energètic.

Preocupació per la inflació i l’economia però suport ferm a l’euro

Per als ciutadans de la UE, l’augment dels preus/la inflació/el cost de la vida és un dels dos principals problemes a què s’enfronta la UE actualment (32 %, -2 punts percentuals), seguit de la situació internacional (28 %, sense canvis) i el subministrament d’energia (26 %, -2 p.p.).

La percepció de la situació de l’economia europea s’ha mantingut invariable d’ençà de l’estiu del 2022: el 40 % la consideren «bona» i el 51 % la qualifiquen de «dolenta». La percepció de la situació de l’economia nacional s’ha mantingut relativament estable d’ençà de l’estiu del 2022: per al 35 % és «bona» i per al 63 %, «dolenta».

En aquest context, el suport a l’euro es manté en un nivell molt alt a la UE (71 %, el segon valor més alt que s’ha registrat mai) i encara més a la zona euro (79 %).

D’altra banda, més de la meitat dels enquestats (54 %) pensa que el pla de recuperació NextGenerationEU pot ser eficaç per donar resposta als reptes econòmics actuals. El 63 % també creu que s’ha de fer servir diner públic per estimular la inversió privada a escala de la UE.

Consulteu el comunicat de premsa complet Aquí (Comissió Europea)