El Consell adopta legislació sobre l'etiquetatge dels fertilitzants

El Consell ha adoptat avui un Reglament sobre l'etiquetatge digital dels productes fertilitzants. Es tracta del darrer pas del procediment decisori. El Reglament aprovat avui promou l'ús d'etiquetes digitals als productes fertilitzants UE, i manté alhora les etiquetes físiques per als casos necessaris. També millora la llegibilitat de les etiquetes i simplifica les obligacions en matèria d'etiquetatge aplicable als proveïdors.

Un etiquetatge adaptat a l'era digital

El Reglament actualitza el Reglament vigent sobre l'etiquetatge dels fertilitzants. Promou l'ús de l'etiquetatge digital per reduir els costos, la burocràcia i la petjada ambiental dels productors. Les etiquetes digitals tindran una vida útil almenys de 10 anys a partir de la data en què el producte s'hagi comercialitzat. El Reglament també garanteix la disponibilitat d'informació per mitjans físics per tal de protegir els consumidors o les persones vulnerables que tinguin poques competències digitals. També es proposarà un etiquetatge digital per als productes venuts a granel, sempre que la informació necessària també es mostri en format físic en un lloc visible al punt de venda. La Comissió estarà facultada per actualitzar els requisits generals de les etiquetes digitals mitjançant actes delegats.

Següents etapes

Després d'haver aprovat el Consell la posició del Parlament Europeu, l'acte legislatiu ha quedat adoptat.

Un cop els presidents del Parlament Europeu i del Consell hagin signat el Reglament, aquest es publicarà al Diari Oficial de la Unió Europea i entrarà en vigor tres dies després.

Context

Les etiquetes digitals són QR o codis de barres que redirigeixen l'usuari a una pàgina web on s'emmagatzema la informació de l'etiqueta. Les solucions digitals redueixen substancialment el cost de l'etiquetatge i, alhora, faciliten l'actualització del contingut. A més, la quantitat i la qualitat de la informació que es pot emmagatzemar en una etiqueta digital són molt més grans que en una etiqueta física, la llegibilitat de la qual pot resultar difícil, especialment en envasos petits. Tot i això, el nivell d'alfabetització digital varia segons els grups socials i les edats, i alguns grups vulnerables poden tenir dificultats per comprendre el funcionament de les etiquetes digitals o els dispositius intel·ligents.

A la UE, l'etiquetatge digital ja s'utilitza per a alguns productes que contenen substàncies químiques, com ara piles i bateries, i s'estan estudiant normes per a l'etiquetatge digital d'altres productes (per exemple els detergents, els productes cosmètics i altres substàncies químiques). S'espera que la simplificació de les obligacions d'etiquetatge redueixi els costos anuals en una mitjana de 57.000 euros per a les grans empreses i de 4.500 euros per a les pimes.

Fins ara, els requisits d'etiquetatge dels fertilitzants s'establien al Reglament (UE) 2019/1009. La proposta de la Comissió es va publicar el 27 de febrer de 2023. Els col·legisladors van assolir un acord provisional el 22 de gener de 2024.

Reglament sobre l'etiquetatge digital dels productes fertilitzants UE, 22.7.202

(Font: Consell de la Unió Europea, Premsa)