Acord per crear el Fons d’Inversió en Tecnologia Avançada (FITA)

• FITA és el resultat d’un acord d’inversió signat pel FEI i l’ICF el 2022 per impulsar projectes de transferència tecnològica i recerca científica a Catalunya
  • Després del corresponent procés de selecció s’ha triat Grow Venture Partners com a única entitat per gestionar aquest fons d’inversió de capital risc que està previst que operi entre 2024 i 2029

FITA podrà invertir fins a 55 milions d’euros per desenvolupar projectes de transferència tecnològica originats principalment en universitats i centres de recerca catalans.

El Fons Europeu d’Inversions (FEI), l’Institut Català de Finances (ICF) i Grow Venture Partners han signat un acord per crear el Fons d’Inversió en Tecnologia Avançada (FITA). Arran del procés de selecció que s’ha dut a terme al llarg de l’últim any s’ha designat Grow Venture Partners com a entitat gestora del fons, cosa que permetrà que el FITA comenci a operar i a rebre propostes d’inversió.

L’objectiu principal del FITA és promoure iniciatives d’empreses emergents que fomentin la transferència i la comercialització de la recerca científica a Catalunya. Les inversions del fons es destinaran a projectes de transferència tecnològica i de drets de propietat intel·lectual d’empreses que es trobin en les fases pre-llavor, llavor o arrencada. El fons reforçarà la recerca i l’emprenedoria científica com a motor econòmic.

El FITA preveu dur a terme inversions per valor de fins a 55 milions d’euros, dels quals 30 milions d’euros els aportaran —mitjançant l’ICF— els impulsors originals del fons, el Departament d’Economia i Hisenda i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. El FEI aportarà 15 milions d’euros a través del programa InvestEU, i els altres 10 milions d’euros procediran d’injeccions de capital per part d’inversors privats.

Grow Venture Partners decidirà quan, on i com invertir el capital dipositat pels socis del fons, de conformitat amb els criteris de la política d’inversió que es van marcar a la licitació.

Rerefons

El Fons Europeu d’Inversions

El Fons Europeu d’inversions (FEI) forma part del grup del Banc Europeu d’Inversions (Grup BEI). La seva missió principal consisteix a donar suport a les microempreses i a les petites i mitjanes empreses europees ajudant-les a accedir al finançament. El FEI dissenya i desenvolupa instruments de capital risc, capital de creixement, garantia i microfinançament enfocats específicament a aquest segment de mercat. Amb aquesta tasca, contribueix a la consecució d’objectius clau de les polítiques de la UE, com ara la competitivitat i el creixement, la innovació i la digitalització, la repercussió social, les competències i el capital humà, l’acció pel clima i la sostenibilitat mediambiental.

L’Institut Català de Finances

L’Institut Català de Finances (ICF) és l’entitat financera pública de la Generalitat de Catalunya i el seu objectiu principal és impulsar el creixement de les empreses i altres entitats. Finança projectes rellevants i transformadors mitjançant préstecs i capital, amb un èmfasi especial en la transició verda, la reindustrialització i l’habitatge social. Normalment, l’ICF complementa els préstecs del sector financer privat i ofereix terminis d’amortització llargs per facilitar el reemborsament del deute. Des de l’any 2014, és membre de l’Associació Europea de Bancs Públics (EAPB, per les seves sigles en anglès), que agrupa la majoria de bancs i entitats financeres públiques que operen a Europa.

Grow Venture Partners

Grow Venture Partners és una empresa de capital risc especialitzada en tecnologia profunda i transferència tecnològica. La van fundar un grup d’emprenedors d’èxit amb una clara vocació de servei i amb el propòsit de crear millors fundadors i generar, gràcies a aquests, ocupació i riquesa de manera sositenible. La gestora del fons ha invertit, entre d’altres, en l’empresa d’informàtica quàntica Qilimanjaro, flamant guanyadora dels premis 4YFN del Mobile World Congress, o Nimble Diagnostics, guanyadora de l’última edició del premi a la millor empresa emergent de tecnologia profunda de la Barcelona Deep Tech Summit.

Consulteu el comunicat de premsa aquí (Font: Representació de la Comissió Europea a Barcelona)