Seleccionats deu projectes per crear un distintiu per a les titulacions europees conjuntes i un estatus jurídic per a les universitats europees

La Comissió ha anunciat els deu projectes que han estat seleccionats mitjançant una convocatòria de propostes Erasmus+ i que contribuiran a desenvolupar una dimensió genuïnament europea en el sector de l’educació superior, tal com preveu l’Estratègia europea per a les universitats.

Sis dels projectes seleccionats examinaran, provaran i facilitaran la creació d’un distintiu de titulació europea conjunta. Els altres quatre projectes permetran la creació d’aliances d’institucions d’educació superior, com la iniciativa «Universitats Europees», per provar noves formes de cooperació com ara un possible estatus jurídic per a aquestes aliances. Tres universitats catalanes participaran en algun dels projectes seleccionsts:

• UPF: European Degree Label institutional laboratory
  • UB: European Degree - Advancing, Facilitating and Fostering International Collaboration in Higher Education
  • UAB: A European Status for ECIU University

El distintiu de titulació europea és un pas més vers les titulacions conjuntes que abastin diversos estats membres i estiguin dissenyades per fomentar la mobilitat estudiantil i la cooperació. El distintiu indicaria les competències i els resultats d’aprenentatge adquirits per l’alumne que ha completat un programa conjunt en diverses institucions i en diversos països, en diverses llengües, de manera que s’ha beneficiat de les oportunitats de mobilitat d’aquest programa i dels plantejaments pedagògics transdisciplinaris. A més, seria complementari de les titulacions que obtenen els estudiants quan es graduen en programes conjunts en el context de la cooperació transnacional entre diverses institucions d’educació superior, com ara les Universitats Europees.

Aquest distintiu s’expediria amb caràcter voluntari en forma de certificat que acreditaria els resultats d’aprenentatge assolits en el marc de la cooperació transnacional entre diverses institucions i mesurats a partir d’uns criteris comuns. Els projectes seleccionats en l’àmbit del distintiu de titulació europea els duran a terme institucions d’educació superior, administracions nacionals i regionals i altres agents.

Entre els deu projectes seleccionats, n’hi ha quatre que permetran aliances d’institucions d’educació superior per provar noves formes de cooperació a nivell de la UE, com ara la possibilitat de dotar aquestes aliances d’un estatus jurídic. La finalitat d’aquest estatus jurídic és donar a les aliances voluntàries d’universitats la llibertat d’actuar conjuntament, de prendre decisions estratègiques comunes, de provar la contractació conjunta de personal, de dissenyar currículums conjuntament o de compartir els recursos i el potencial humà, tècnic, educatiu, de dades, de recerca i d’innovació.

Cadascun dels projectes pilot seleccionats pot rebre una dotació de fins a 200 000 euros del programa Erasmus+ per a un període d’un any que es preveu que s’iniciï a la primavera del 2023. Els projectes aportaran informació amb relació als següents passos per avançar cap a un possible Títol Europeu conjunt i l’estatus jurídic de les aliances d’acord amb el sector educatiu i els estats membres.

Els passos que es plantegin per al futur en cap cas substituiran les solucions nacionals actuals sinó que es concebran com a solucions complementàries, d’adopció voluntària, per facilitar una cooperació transnacional més profunda en ple respecte dels principis de subsidiarietat i d’autonomia institucional.

Consulteu el comunicat de premsa complet aquí (Comissió Europea)