Paquet d’infraccions del mes de desembre

Descarregar Pdf

Resums per àmbit d’actuació

En el seu paquet mensual de decisions d’infracció, la Comissió Europea emprèn accions legals contra els estats membres per incompliment de les seves obligacions en virtut del dret de la Unió. L’objectiu d’aquestes decisions, que abasten diversos sectors i àmbits competencials de la UE, és garantir la correcta aplicació del dret de la Unió en benefici dels ciutadans i de les empreses.

A continuació presentem les principals decisions adoptades per la Comissió referents a Espanya agrupades per àmbits d’actuació.

Si voleu més informació sobre el procediment d’infracció de la UE, consulteu el document de Preguntes i respostes. Podeu trobar informació més detallada sobre els antecedents d’un cas al registre de decisions sobre procediments d’infracció.

2. Mercat interior, indústria, emprenedoria i pimes

Cartes de requeriment

La Comissió demana a BÈLGICA, BULGÀRIA, TXÈQUIA, DINAMARCA, ALEMANYA, IRLANDA, GRÈCIA, ESPANYA, FRANÇA, ITÀLIA, XIPRE, LETÒNIA, LUXEMBURG, HONGRIA, MALTA, PAÏSOS BAIXOS, ÀUSTRIA, POLÒNIA, ROMANIA, ESLOVÈNIA, FINLÀNDIA i SUÈCIA que redueixin la càrrega dels professionals que volen prestar serveis de manera temporal i ocasional  

La Comissió Europea ha decidit incoar un procediment d’infracció mitjançant l’enviament d’una carta de requeriment a Bèlgica, Bulgària, Txèquia, Dinamarca, Alemanya, Irlanda, Grècia, Espanya, França, Itàlia, Xipre, Letònia, Luxemburg, Hongria, Malta, Països Baixos, Àustria, Polònia, Romania, Eslovènia, Finlàndia i Suècia per incomplir les normes de la UE sobre qualificacions professionals (Directiva 2005/36/CE).   

Aquestes normes faciliten als professionals la prestació de serveis de manera temporal i ocasional en diferents estats membres, alhora que garanteixen la protecció dels consumidors i la ciutadania.   

Excepcionalment, en el cas de les professions amb implicacions en l’àmbit de la salut i la seguretat públiques, els estats membres poden comprovar les qualificacions abans d’autoritzar la prestació de serveis. Aquesta comprovació prèvia pot suposar una demora significativa de l’inici de l’activitat i, per tant, només es pot imposar en condicions estrictes, en particular quan la manca de qualificacions professionals pugui comportar un perjudici greu per a la salut o la seguretat del destinatari del servei. La Comissió considera que els vint-i-dos estats membres esmentats exigeixen aquesta comprovació prèvia de manera injustificada per a diverses professions que no reuneixen les condicions en què es permet imposar-la i ha centrat aquesta mesura d’execució en tres àmbits especialment rellevants, que són la construcció, el transport i els serveis empresarials.   

Així, doncs, la Comissió envia una carta de requeriment a Bèlgica, Bulgària, Txèquia, Dinamarca, Alemanya, Irlanda, Grècia, Espanya, França, Itàlia, Xipre, Letònia, Luxemburg, Hongria, Malta, Països Baixos, Àustria, Polònia, Romania, Eslovènia, Finlàndia i Suècia, que ara disposen de dos mesos per donar-hi resposta i resoldre les deficiències que ha assenyalat la Comissió. En cas de no rebre una resposta satisfactòria, la Comissió podria decidir d’emetre un dictamen motivat.

La Comissió demana a ESPANYA que garanteixi que els seus requisits d’etiquetatge per a la separació de residus compleixen el principi de lliure circulació de mercaderies

La Comissió Europea ha decidit incoar un procediment d’infracció mitjançant l’enviament d’una carta de requeriment a Espanya (INFR(2024)4029) per incomplir els articles 34 a 36 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) pel que fa als requisits d’etiquetat relatius a les instruccions de separació de residus. A Espanya, els envasos domèstics han d’indicar a l’etiqueta a quin contenidor s’han de tirar. No obstant, no sembla que les autoritats espanyoles hagin analitzat prou bé la proporcionalitat de la mesura atès que hi ha altres opcions que són adequades i no restringeixen tant el comerç entre estats membres. Actualment la UE no disposa de normes harmonitzades que regulin les instruccions als consumidors sobre la separació de residus. Ara bé, el nou Reglament sobre envasos i residus d’envasos, que es troba en la fase final de tramitació, preveu actes d’execució per tal d’establir unes normes harmonitzades. Mentre no s’hagin fixat aquests requisits a nivell de la Unió, les normatives nacionals no han de generar una càrrega innecessària per al comerç dins de la UE. Els requisits nacionals d’etiquetatge poden suposar un obstacle significatiu per al mercat únic que soscavi greument el principi de la lliure circulació de mercaderies. Per tant, la Comissió envia una carta de requeriment a Espanya, que ara disposa de dos mesos per donar-hi resposta i esmenar les deficiències que ha assenyalat la Comissió. En cas de no rebre una resposta satisfactòria, la Comissió podria decidir d’emetre un dictamen motivat.

Dictàmens motivats

La Comissió demana a ESPANYA que garanteixi la igualtat de tractament en les concessions costeres

Avui la Comissió Europea ha decidit enviar un dictamen motivat a Espanya (INFR(2022)4121) per incompliment de la Directiva de serveis (Directiva 2006/123/CE) en relació amb l’adjudicació i pròrroga de les concessions per part de les autoritats espanyoles. Espanya preveu la possibilitat d’adjudicar concessions per a la construcció d’establiments permanents (com ara restaurants o piscifactories) en el domini públic coster, senzillament amb una sol·licitud per fer-ho seguida d’un període d’informació pública de 20 dies. La Directiva de serveis, en canvi, conté l’obligació explícita d’aplicar un procediment de selecció imparcial i transparent. La Comissió també considera que la pròrroga de la vigència d’aquestes concessions de conformitat amb la legislació nacional, que de vegades pot ser de fins a 75 anys, és contrària a aquesta mateixa obligació ja que comporta un dret preferent en favor de l’adjudicatari anterior. A més, en la mesura en què impedeixen l’accés a aquestes concessions d’operadors d’altres estats membres, les normes nacionals restringeixen indegudament la llibertat d’establiment consagrada a l’article 49 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Així, doncs, la Comissió ha decidit d’emetre un dictamen motivat a Espanya, que ara té dos mesos per donar-hi resposta i prendre les mesures necessàries. En cas que no ho faci, la Comissió podria decidir de remetre el cas al Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

Remissió al Tribunal de Justícia 

La Comissió decideix dur ESPANYA davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea per no haver transposat correctament les directives sobre contractació pública

Avui la Comissió Europea ha decidit de dur Espanya (INFR(2021)2171) davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea per no haver transposat correctament la Directiva sobre contractació pública (Directiva 2014/24/UE), la Directiva sobre contractació en els sectors dels subministraments de serveis bàsics (Directiva 2014/25/UE) i la Directiva relativa a l’adjudicació de contractes de concessió (Directiva 2014/23/UE). Aquestes normes, que els estats membres havien de transposar a l’ordenament jurídic intern com a tard el 18 d’abril de 2016, obliguen els estats membres a seguir procediments imparcials i transparents i pretenen obrir els mercats dels serveis a una competència real entre empreses d’arreu de la UE i garantir que la contractació pública es fa al preu més avantatjós possible. Atès el retard per part d’Espanya en la notificació de la transposició de les tres directives i arran del control de compliment que va efectuar la Comissió, la Comissió va decidir d’enviar al desembre del 2021 una carta de requeriment a Espanya i a l’abril del 2024, un dictamen motivat. Espanya, però, encara no ha dut a terme les modificacions necessàries de la seva normativa per fer-la compatible amb totes les obligacions que emanen del dret de la UE. La legislació espanyola s’allunya substancialment de les normes de la UE, especialment pel que fa al tipus d’administracions públiques, contractes i modificacions dels contractes que s’han de sotmetre a la normativa de contractació pública. La Comissió considera que fins ara els esforços de les autoritats han estat insuficients i, per tant, du Espanya davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea. Podeu trobar-ne més informació al comunicat de premsa.

Més informació (Representació de la Comissió Europea a Barcelona)