Noves normes de la Unió Europea sobre publicitat política

Descargar pdf

El Consell ha adoptat avui un nou Reglament sobre transparència i segmentació de la publicitat política, que té per objecte contrarestar la manipulació de la informació i la ingerència estrangera a les eleccions.

El Reglament farà que als ciutadans els resulti més fàcil reconèixer la publicitat política, comprendre qui hi ha al darrere i saber si han rebut publicitat dirigida, de manera que estiguin més ben situats per decidir amb coneixement de causa. També garantirà que la publicitat política respecti plenament el dret a la intimitat i que es protegeixin la llibertat d'opinió i la llibertat d'expressió.

Principals elements del nou Reglament

Les noves normes abasten la transparència i la segmentació de la publicitat política pel que fa a eleccions, referèndums o un procés legislatiu a escala de la UE o en un Estat membre. No afecten el contingut dels anuncis polítics ni altres aspectes de la publicitat política, com ara la realització de campanyes polítiques, que continuen estant subjectes a les normes nacionals específiques dels Estats membres.

Segons les noves regles:

  • La publicitat política ha de difondre's amb una etiqueta de transparència i un avís de transparència fàcilment accessible. Aquesta ha d'identificar clarament la publicitat política com a tal i proporcionar informació important sobre aquesta, en particular el seu patrocinador, les eleccions o el referèndum amb què està relacionada, els imports rebuts i qualsevol ús de tècniques de segmentació.
  • La segmentació de la publicitat política en línia només estarà permesa sota condicions estrictes. Les dades s'han de recollir directament de l'interessat i només es poden utilitzar una vegada que aquest hagi donat el seu consentiment explícit i per separat perquè les dades es facin servir amb finalitats de publicitat política. Les categories especials de dades personals, com les que revelin l'origen racial o ètnic o les opinions polítiques, no es poden fer servir per a l'elaboració de perfils.
  • Per evitar ingerències estrangeres, es prohibirà la prestació de serveis de publicitat a patrocinadors de tercers països tres mesos abans de fer unes eleccions o un referèndum.

Següents etapes

A continuació, el Reglament serà signat i es publicarà al Diari Oficial de la UE i entrarà en vigor vint dies després. La majoria de les seves disposicions es començaran a aplicar 18 mesos després de l'entrada en vigor del Reglament, és a dir, la tardor del 2025.

Reglament sobre transparència i segmentació de la publicitat política

Més informació: Consell de la UE