La Comissió introdueix nous drets dels consumidors per facilitar les reparacions i fer-les més atractives
Descargar pdfLa Comissió Europea ha adoptat una nova proposta sobre normes comunes per fomentar la reparació d’articles que suposaran un estalvi per als consumidors i contribueixen als objectius del Pacte Verd Europeu en la mesura que redueixen els residus, entre altres coses. Al llarg de les últimes dècades sovint s’ha prioritzat la substitució davant de la reparació quan els productes s’han espatllat i no s’han ofert prou incentius als consumidors per reparar els articles després que n’ha expirat la garantia legal. La proposta farà que per als consumidors sigui més fàcil i més barata la reparació que no pas la substitució dels productes. A més, l’augment de la demanda donarà impuls al sector de les reparacions alhora que incentivarà els fabricants i els venedors a desenvolupar models de negoci més sostenibles.
La proposta que es presenta avui garantirà que es reparin més articles dins del període de garantia i que els consumidors disposin d’opcions més fàcils i més barates per reparar els productes que són tècnicament reparables (com ara les aspiradores o, ben aviat, les tauletes i els telèfons intel·ligents) quan n’ha expirat el termini de garantia legal o bé quan l’article ja no és funcional a causa del desgast.
Noves mesures per fomentar i facilitar la reparació i la reutilització
La proposta introdueix un nou «dret a la reparació» per als consumidors, tant durant el període de garantia com posteriorment.
Durant el període de garantia legal, els venedors hauran d’oferir la reparació llevat de quan aquesta sigui més cara que no la substitució.
Després del període de garantia legal, els consumidors disposaran d’un nou conjunt de drets i eines perquè la reparació sigui una opció fàcil i accessible:
- El dret dels consumidors de demanar als fabricants la reparació d’articles que són tècnicament reparables de conformitat amb la normativa de la UE, com ara una rentadora o un televisor. Això garantirà que els consumidors sempre tinguin on anar quan optin per reparar els seus productes i, d’altra banda, esperonarà els fabricants a desenvolupar models de negoci més sostenibles.
- L’obligació dels fabricants d’informar els consumidors sobre els productes que els mateixos fabricants estan obligats a reparar.
- Una plataforma en línia per connectar els consumidors amb els reparadors i els venedors de productes recondicionats de la seva zona. La plataforma permetrà fer cerques per ubicació i per estàndards de qualitat, de manera que ajudarà els consumidors a trobar ofertes atractives i donarà més visibilitat als reparadors.
- Un Document Europeu d’Informació de la Reparació, que els consumidors podran demanar a qualsevol reparador, cosa que aportarà transparència a les condicions i els preus de les reparacions i farà que als consumidors els sigui més fàcil comparar ofertes de reparació.
- Es desenvoluparà un estàndard de qualitat europeu per als serveis de reparació per ajudar els consumidors a trobar els reparadors que asseguren més qualitat. Aquest estàndard de reparacions estarà obert a tots els reparadors de la UE que estiguin disposats a comprometre’s a uns estàndards de qualitat mínims, per exemple en funció de la durada o de la disponibilitat de productes.
Consulteu el comunicat de premsa complet aquí