La Comissió demana una bona embranzida a l’educació digital i la provisió de competències digitals
Descargar pdfLa Comissió ha adoptat dues propostes de Recomanació del Consell en el context de l’Any Europeu de les Competències, amb l’objectiu d’ajudar els estats membres i el sector educatiu a proporcionar una formació digital de qualitat, inclusiva i accessible per desenvolupar les competències digitals de tota la ciutadania europea.
Les propostes donen resposta als dos grans reptes compartits que han definit la Comissió i els estats membres de la UE: 1) l’absència d’un plantejament global de l’educació digital per part de les diverses administracions, i 2) les dificultats a l’hora de dotar les persones de les competències digitals necessàries.
Reforç dels factors facilitadors clau
Tot i els avenços i alguns exemples excel·lents en matèria d'innovació, els esforços combinats encara no han aconseguit una transformació digital sistèmica en l'educació i la formació. Els Estats membres encara tenen dificultats per assolir uns nivells suficients d'inversió en infraestructures d'educació i formació digitals, en equips i continguts educatius digitals, en formació digital (millora de les capacitats) dels professors i del personal, i en el seguiment i la avaluació de les polítiques deducació i formació digitals.
La proposta de «Recomanació del Consell sobre els factors clau que permeten una educació i formació digitals» insta tots els estats membres a garantir l’accés universal a l’educació i la formació digitals de qualitat i inclusives per resoldre la fractura digital, que s’ha fet encara més palesa arran de la crisi de la covid-19. Això es podria assolir mitjançant la creació d'un marc coherent d'inversió, governança i formació del professorat per a una educació digital eficaç i inclusiva. La proposta ofereix orientacions i mesures que els Estats membres poden adoptar per aplicar una perspectiva que inclogui l'Administració en conjunt i les múltiples parts interessades, així com una cultura d'innovació ascendent i de digitalització dirigida pel personal de l'educació i la formació .
Millorar l´ensenyament de capacitats digitals
El segon repte compartit està relacionat amb les diferències en el nivell de competències digitals en funció dels grups de població i amb la capacitat dels sistemes educatius nacionals de mitigar aquestes disparitats. La proposta de «Recomanació del Consell sobre la millora de la provisió de competències digitals en l’educació i la formació» té en compte cadascun dels nivells educatius. Insta els estats membres a començar la formació en competències digitals ben aviat i distribuir-la de manera coherent al llarg dels diversos nivells educatius.
La Comissió està disposada a donar suport a la implementació d’ambdues propostes amb la facilitació de l’aprenentatge recíproc i els intercanvis entre els estats membres i totes les parts interessades pertinents mitjançant instruments de la UE com l’Instrument de Suport Tècnic. La Comissió també promou les competències i l’educació digitals amb la cooperació en el marc del Centre Europeu d’Educació Digital i a través del finançament de la UE, com ara Erasmus+ i el programa Europa Digital, el Fons de Transició Justa, el Fons Europeu de Desenvolupament Regional, el Fons Social Europeu Plus i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, Horitzó Europa i IVDCI-Global Europe.
Consulteu el comunicat de premsa complet aquí.