Els europeus confien més en els mitjans informatius tradicionals

• El 72% dels enquestats afirma haver llegit, vist o escoltat recentment alguna notícia sobre la Unió Europea i el 57% sobre el Parlament Europeu.
  • La televisió és el mitjà de comunicació més utilitzat per seguir les notícies (75%), especialment entre el públic de més edat.
  • Per a informar-se, els europeus confien sobretot en les televisions i ràdios públiques (49%), seguides per la premsa escrita (39%) i les emissores privades de televisió i ràdio (27%).

Els mitjans de comunicació són clau per informar a la ciutadania europea sobre les activitats de la Unió Europea i les seves institucions.

L’enquesta monogràfica de l’Eurobaròmetre que es publica avui analitza en profunditat els hàbits relacionats amb els mitjans de comunicació, la confiança en els diferents formats informatius i les actituds davant del risc de desinformació.

Nivell d’informació i impacte mediàtic

La política nacional és l’assumpte que més interès suscita entre la ciutadania (així ho indica el 50% dels enquestats), seguida de prop per l’actualitat europea i internacional (46%) i les notícies locals (47%).

El 72% dels enquestats recorda haver llegit, vist o escoltat recentment notícies sobre la Unió Europea, sigui a premsa, Internet, televisió o ràdio. Aquesta xifra se situa en el 57% en el cas de notícies relacionades amb el Parlament Europeu.

L’impacte de la informació sobre la UE oscil·la entre el 57% a França i el 90% a Romania, entre que per al PE varia entre el 39% a França i el 85% a Malta.

Hàbits informatius

La televisió és el mitjà de comunicació més utilitzat per seguir les notícies, especialment pels més grans de 55 anys. La segueixen a bastanta distància les plataformes de notícies en línia (43%), la ràdio (39%) i les xarxes socials i blogs (26%). La premsa escrita ocupa el cinquè lloc: els diaris i revistes són la principal font de notícies d’un de cada cinc enquestats (21%). Per altra banda, a menys edat és més marcada la tendència de seguir l’actualitat a través de les plataformes de xarxes socials i blogs. Aquesta xifra arriba al 46% dels joves d’entre 15 i 24 anys enfront del 15% dels més grans de 55 anys.

Tot i que els mitjans tradicionals —en particular la televisió— desenvolupen un paper important, el 88% dels enquestats afirma rebre almenys algunes notícies en línia a través del mòbil, ordinador o portàtil. El 43% dels enquestats utilitza la pàgina web del mitjà informatiu (per exemple, l’edició digital d’un diari) per a consultar les notícies, i el 31% llegeix articles o publicacions que els arriben a través de les xarxes socials. Els joves són el grup de població que més s’informa a les xarxes socials (un 43% de les persones d’entre 15 i 24 anys enfront del 24% dels enquestats de més de 55 anys).

Pagar per les notícies en línia continua sent l’excepció. El 70% dels usuaris només està disposat a accedir de manera gratuïta a aquests continguts o serveis informatius a Internet.

Els mitjans de comunicació amb més índex de confiança

Els ciutadans confien més en els mitjans de comunicació tradicionals (televisió, ràdio i premsa), incloses les versions electròniques, que en les plataformes de notícies a Internet i els canals de les xarxes socials. Independentment de si es tracta del format tradicional o de la versió electrònica, el 49% dels enquestats confia que les televisions i les ràdios públiques ofereixin informació veraç. La premsa escrita ocupa el segon lloc de la classificació amb un 39%. Les emissores de ràdio i els canals de televisió privats aconsegueixen un índex de confiança del 27%. Polònia és l’únic estat membre on les cadenes de televisió i ràdio privades encapçalen la classificació. Hongria és, de la seva banda, el país de la UE en el qual els ciutadans confien en primer lloc en les persones, grups o amics que segueixen les xarxes socials com a font d’informació.

La importància de la confiança també queda patent en les respostes dels enquestats a la pregunta de què els incita a obrir un article a Internet. Mentre que el 54% cita com a motiu que el titular encaixi amb els seus interessos, el 37% destaca com a important la seva confiança en el mitjà informatiu que publica la notícia.

Nota de premsa. Parlament Europeu