Per què és important la legislació sobre el “dret a reparar”?
Descarregar PdfDescobriu les mesures concretes i la legislació en què treballen els eurodiputats per garantir el "dret a reparar".
Els eurodiputats estan preparats per debatre el 7 d'abril les seves expectatives respecte al "dret a reparar" dels consumidors, davant la iniciativa que planeja presentar la Comissió al tercer trimestre del 2022. Amb el "dret a reparar", la Unió Europea dóna un altre pas cap al seu objectiu d'assolir un model d'economia circular per al 2050 en el marc del Pacte Verd Europeu, que busca que Europa sigui climàticament neutra el mateix any.
Quatre raons per comptar amb un "dret a reparar"
- El 77% dels consumidors, segons una enquesta de l'Eurobaròmetre, preferirien reparar els dispositius abans que substituir-los per uns de nous. No obstant això, han de comprar-ne altres o llençar-los, a causa dels costos de reparació i la manca dels serveis prestats.
- L'obsolescència dificulta el consum sostenible: alguns productes es dissenyen per fallar després de temps o quantitat d'ús. En alguns casos, els components dels dispositius estan fixats de manera que no es poden substituir.
- L'electrònica és la font de residus que més creix a la UE. El 2017 es van recollir més de 3,5 milions de tones i només es va reciclar el 40%.
Descobriu la infografia amb dades i xifres sobre residus electrònics.
- El foment de les reparacions dels productes electrònics beneficiaria el medi ambient en reduir l'ús de recursos, les emissions de gasos amb efecte hivernacle i el consum d'energia.
Què s'hauria d'incloure a la legislació sobre el "dret a reparar"?
El Parlament Europeu fa més de deu anys que està a favor del "dret a reparar" dels consumidors i ha fet una sèrie de propostes concretes a la Comissió Europea perquè les reparacions siguin sistemàtiques, rendibles i atractives.
Entre les mesures que els eurodiputats demanen en la propera proposta legislativa destaquen els incentius perquè els consumidors optin per reparar en comptes de substituir els productes o rebre un aparell de substitució mentre duri la reparació.
Els eurodiputats volen que s'obligui els fabricants a donar informació transparent sobre la reparació i el manteniment i garanteixin les actualitzacions informàtiques durant un període mínim.
La resolució del Parlament subratlla que els dispositius han de ser més duradors, fàcils de reparar i incloure peces que es puguin treure i reemplaçar. A més, planteja normes harmonitzades sobre informació al consumidor respecte de la reparació dels productes, així com l'ampliació de les garanties.
Enllaç a l'article complet. Parlament Europeu