Fons Humbert Torres

Vegeu informació sobre la donació Humbert Torres

L'any 2003 la Universitat de Lleida va incorporar la donació del fons del polític lleidatà Humbert Torres. En aquesta fitxa de la pàgina web trobareu els detalls de la donació, així com d'altres informacions relatives a la seva figura.

Us informem que Biblioteca i Documentació ha posat accessible a la xarxa un manuscrit inèdit sobre la metapsíquica.

L’interès del doctor Humbert Torres per la metapsíquica i l’espiritisme li venia del seu pare, el doctor Marià Torres, un dels seus màxim difusors a la ciutat de Lleida. L’any 1873, Marià Pérez Dalmau, Domènec Miquel i Josep Amigó Pellicer, entre altres, funden el Círculo Cristiano Espiritista de Lérida. Així mateix, també es publicà mensualment una revista espiritista El Buen Sentido, que l’Església lleidatana contrarestà amb la publicació El Sentido Común (1875).

Per enquadrar la figura del polític, membre d’una família de metges, Humbert Torres (Mont-roig de Segarra, 1879 – Barcelona, 1955) estudià medicina a la Universitat de Barcelona. A la seva tornada a la capital del Segrià, la seva vida política estigué vinculada a la Joventut Republicana de Lleida, fundada l’any 1901. L’any 1917 fou elegit el primer alcalde popular de la ciutat, càrrec que ocupà fins al 1920. Ja en la dècada dels anys 30 participà activament en el procés constitutiu d’Esquerra Republicana de Catalunya, fou diputat a les Corts Constituents (juny 1931) i al Parlament de Catalunya (novembre de 1932).

Arran de la guerra civil espanyola s’exilià a França, on formà part del Consell Assessor de la Generalitat constituït pel president Josep Irla. A finals de 1952 tornà a Barcelona, on morí l’any 1955. Casat amb Maria Pereña, d’aquest matrimoni nasqueren tres fills: el poeta Màrius Torres, el polític Víctor Torres i Núria Torres.