Deu investigadors d'universitats i centre de recerca de Catalunya obtenen beques d'excel·lència del Consell Europeu de Recerca

• El finançament, per valor de 657 milions d’euros, prové del programa de la UE Horitzó Europa.
  • Ajudarà científics excel·lents, que tenen entre set i dotze anys d’experiència postdoctoral, a treballar en les seves idees més prometedores.

El Consell Europeu de Recerca ha concedit beques d'excel·lència a deu investigadors que porten a terme la seva recerca a Catalunya. D'aquests, dos treballen a la Universitat de Barcelona, dos més a la Universitat Pompeu Fabra, i un al Centre de Regulació Genòmica, la Universitat de Girona, la Fundació Privada Institut de Recerca Biomèdica IRB i la Universitat Politècnica de Catalunya. Pots consultar la llista de projectes i investigadors que han obtingut una beca aquí.

La presidenta del Consell Europeu de Recerca (ERC), Maria Leptin, ha declarat: «Les subvencions de consolidació de l’ERC ajuden els investigadors en un moment decisiu de la seva carrera professional, els permeten mantenir la seva independència, reforçar el seu equip i fan possible que es consolidin com a líders en el seu camp. I aquest suport els dona, per sobre de tot, una oportunitat de perseguir els seus somnis científics

Les subvencions s’invertiran en projectes científics que abasten totes les disciplines de la recerca, des de l’enginyeria fins a les ciències de la vida i les humanitats. Per exemple, a Dinamarca un neuròleg buscarà un tractament personalitzat per al dolor crònic; a França, un projecte estudiarà els materials fibrosos com a alternativa verda als plàstics d’origen fòssil; i a Lituània, una bioarqueòloga estudiarà quins factors han influït en l’adopció i l’abandonament dels cultius al llarg del temps per tal de millorar la seguretat alimentària actual, la biodiversitat i l’adaptació al canvi climàtic.

Els guardonats en aquesta convocatòria competitiva de subvencions han proposat de dur a terme els seus projectes en universitats i centres de recerca de divuit estats membres de la UE, així com d’altres països associats a Horitzó Europa. Els països de la UE que concentraran un nombre més gran de subvencions són Alemanya (62 projectes) França (41) i Espanya (24).

Entre els seleccionats en aquesta convocatòria hi ha ciutadans de 37 països, sobretot alemanys (52 investigadors), italians (32), francesos (31) i britànics (31). La convocatòria va atreure 2 222 candidatures, que van ser revisades per tribunals d’investigadors reputats d’arreu del món. Les subvencions crearan uns 1 950 llocs de treball per a investigadors postdoctorals, estudiants de doctorat i altres categories de personal en les institucions amfitriones dels projectes.

Les dades estadístiques i la llista de sol·licituds guardonades són provisionals. L’Acord de Comerç i Cooperació entre la Unió Europea i el Regne Unit permet d’associar el Regne Unit al programa actual de la UE per al finançament de la recerca i la innovació ¾Horitzó Europa¾ a reserva de l’aprovació d’un Protocol. Atès que a hores d’ara aquest Protocol no s’ha adoptat, el Regne Unit encara es considera «no associat» a Horitzó Europa. Per tant, les propostes seleccionades de candidats establerts en un país que estigui en procés d’associació a Horitzó Europa només podran rebre finançament si l’acord d’associació a Horitzó Europa corresponent és vigent en el moment de la signatura del conveni de subvenció. No obstant això, els candidats seleccionats la institució amfitriona dels quals es trobi al Regne Unit podran rebre finançament si es traslladen a una institució amfitriona ubicada en un dels països associats.

Més informació:

Exemples de projectes que es finançaran

Dades estadístiques

Llista de tots els investigadors guardonats